Wczoraj spędziłam dzień, odpytując wojewódzkich finalistów olimpiady języka angielskiego dla licealistów. Oczywiście moją działką były pytania z kultury i literatury. Wszyscy uczestnicy dostali wcześniej listy lektur, przygotowane wcześniej przeze mnie, i wierzcie mi, układałam je naprawdę starannie. Nie chciałam, aby znalazły się na nich lektury szkolne czy dobrze znana klasyka, wolałam wstawić coś współczesnego, prowokującego, zachęcającego do czytania. I przyznam, że spodziewałam się bardzo wiele, jako że słyszałam już wcześniej, że finaliści tej olimpiady są naprawdę świetni – nie tylko doskonale mówią po angielsku, ale mają ogólnie dużą wiedzę i bardzo lubią czytać. Faktycznie, było sporo takich osób, aczkolwiek ogólnie raczej się rozczarowałam…
Bo jeśli uczeń liceum wybiera się na olimpiadę językową, na którą dostaje listę lektur obowiązkowych, a następnie podczas części ustnej przyznaje bez zażenowania, że nie przeczytał ani jednej książki z listy, bo „książki są za drogie, a czytanie zajmuje za dużo czasu”? Inna uczestniczka na pytanie o lektury z listy powiedziała, że przeczytała wszystkie streszczenia! Jestem przyzwyczajona do tego, że robią tak niektórzy studenci (chociaż szczerze mówiąc i tak mnie to szokuje – w końcu studiują filologię), ale finaliści olimpiady?
Na szczęście trafiały się też inne przypadki. Osoba, która przyznała, że nie lubi czytać lektur i rzadko sięga po coś innego niż fantasy, ale na tej liście lektur, ku swojemu zaskoczeniu, odkryła kilka bardzo wciągających powieści. Kilka innych, z pasją i zaangażowaniem referujących swoje wrażenia z lektury. Kolejna, która stwierdziła, że książki są nudne, ale „Musimy porozmawiać o Kevinie” połknęła błyskawicznie i jest w szoku, że książka może być taka ciekawa… I oczywiście tych kilka wybitnych, błyskotliwych, oczytanych osób, które potrafiły rozprawiać o książkach z listy i spoza niej tak, jak my to robimy na naszych blogach – z uczuciem.
Nie zmienia to faktu, że trudno mi uwierzyć, iż ktoś może wystartować w olimpiadzie i nie zapoznać się z żadną pozycją z listy lektur, a potem na rozmowie przyznać do tego bez cienia wstydu. I zastanawiam się, czy będą licealistką też zachowywałam się tak, jakby należało mi się wszystko, bez zastrzeżeń, i jakbym była najmądrzejszą, najważniejszą, najciekawszą osobą na świecie. Mam nadzieję, że nie do tego stopnia, jak niektórzy moi wczorajsi rozmówcy.
Niemniej jednak, było to bardzo ciekawe i przyjemne doświadczenie i większość osób wspominam bardzo mile – inteligentni, sympatyczni, z poczuciem humoru i świetną znajomością angielskiego. Nie mogę się doczekać ogólnopolskich finałów, bardzo jestem ciekawa, jacy będą ci najlepsi.
Dla ciekawych zamieszczam listy lektur na olimpiadę. Powiedzcie, co o nich sądzicie. Dostałam sygnały od nauczycieli, że ta lista im się nie podoba. Poprzednia zawierała prawie tylko klasykę: Szekspir, „Wichrowe wzgórza”, „Jane Eyre”, Dickens, „Folwark zwierzęcy”, „Wielki Gatsby” itp. Łatwo je było dostać w bibliotekach, ale z drugiej strony większość uczestników nie czytała nic nowego, bazując na znanych już ze szkoły lekturach. Chciałam, żeby jednak trzeba było przeczytać coś specjalnie, i to coś w miarę współczesnego. I rozumiem, że dla nauczyciela to problem, bo sam tych książek nie zna i nie umie nic podpowiedzieć. Mam zamiar w przyszłym roku do każdej książki dołączyć krótki opis, żeby łatwiej było coś wybrać dla swoich uczniów, ale nie chciałabym wracać do listy z samymi klasykami. Jeśli macie jakieś uwagi co do list, co jeszcze można by dopisać, a co wykreślić, to chętnie się z nimi zapoznam:) Uczestnicy nie muszą oczywiście czytać wszystkiego, na finał przygotowują dowolnie wybrany cztery tytuły brtytyjskie i cztery amerykańskie.
Literatura brytyjska
- Martin Amis London Fields (Pola Londynu)
- Sebastian Barry Secret scripture (Tajny dziennik)
- A.S. Byatt The Children’s Book
- Julian Barnes Arthur and George (Artur i George)
- Angela Carter Wise children (Mądre dzieci)
- J.M Coetzee Waiting for the Barbarians (Czekając na barbarzyńców) lub Disgrace (Hańba)
- Wilkie Collins The Woman in White (Kobieta w bieli)
- Kiran Desai The Inheritance of Loss (Brzemię rzeczy utraconych)
- George Eliot Middlemarch ( Miasteczko Middlemarch)
- Ann Enright The Gathering (Tajemnica roku Hegartych)
- John Fowles The Magus (Mag)
- Elizabeth Gaskell Cranford (Panie z Cranford)
- Ted Hughes – wybrane wiersze
- Kazuo Ishiguro Never let me go (Nie opuszczaj mnie)
- Hanif Kureishi The Buddha of Suburbia (Budda z Przedmieścia)
- Doris Lessing The Golden Notebook (Złoty notes)
- Daphne du Maurier My Cousin Rachel (Moja kuzynka Rachela) lub Rebecca (Rebeka)
- Iris Murdoch The Black Prince (Czarny książę)
- Ian McEwan On Chesil Beach (Na plaży w Chesil)
- Andrew Motion – wybrane wiersze
- VS Naipaul A Bend in the River (Zakręt rzeki)
- Salman Rushdie The Enchantress of Florence (Czarodziejka z Florencji)
- Lionel Shriver Let’s talk about Kevin (Musimy porozmawiać o Kevinie)
- Zadie Smith White Teeth (Białe zęby)
- Muriel Spark The Prime of Miss Jean Brodie (Pełnia życia panny Brodie)
- Colm Tóibín Brooklyn (Brooklyn)
- Derek Walcott – wybrane wiersze
- Sarah Waters Night watch (Pod osłoną nocy) lub Fingersmith (Złodziejka)
- P.G. Wodehouse The Code of the Woosters (Dewiza Woosterów)
- Virginia Woolf A Room of One’s Own (Własny pokój)
Literatura amerykańska
- Paul Auster The New York Trilogy (Trylogia nowojorska)
- Willa Cather My Antonia (Moja Antonia)
- Kate Chopin The Awakening (Przebudzenie)
- e.e. cummings – wybrane wiersze
- Don DeLillo Falling Man (Spadając)
- Junot Diaz The Brief Wondrous Life of Oscar Wao (Krótki i niezwykły żywot Oscara Wao) lub Drown (Topiel)
- Emily Dickinson – wybrane wiersze
- Jennifer Egan A Visit from the Goon Squad (Zanim dopadnie nas czas)
- Jeffrey Eugenides Middlesex (Middlesex)
- F. Scott Fitzgerald Tender is the night (Czuła jest noc)
- Jonathan Franzen The Corrections (Korekty)
- Henry James The Portrait of A Lady (Portert damy)
- Denis Johnson Tree of smoke (Drzewo dymu)
- Jack Kerouac The Dharma Bums (Włóczędzy dharmy)
- Jhumpa Lahiri Unaccustomed Earth (Nieoswojona ziemia)
- Harper Lee To Kill A Mockingbird (Zabić drozda)
- Cormac McCarthy The Road (Droga) lub Blood Meridian (Krwawy południk)
- Claire Messud Emperor’s Children (Dzieci cesarza)
- Arthur Miller Death of A Salesman (Śmierć komiwojażera)
- Toni Morrison Beloved (Umiłowana) lub A Mercy (Odruch serca)
- Annie E. Proulx The Shipping News (Kroniki portowe)
- Philip Roth American Pastoral (Amerykańska sielanka)
- Richard Russo Empire Falls (Koniec Empire Falls)
- Carol Shields Stone Diaries (Kronika ryta w kamieniu)
- Elizabeth Strout Olive Kitteridge (Okruchy codzienności)
- Donna Tartt The Secret History (Tajemna historia)
- Alice Walker The Color Purple (Kolor purpury)
- Richard Yates Revolutionary Road (Droga do szczęścia)
No Comments